Zorgeloos zwanger met diabetes: het kan!

Zwanger worden is voor vrouwen met type 1 diabetes niet altijd vanzelfsprekend. We kennen allemaal de potentiële gevaren voor onze gezondheid én die van de baby. Gelukkig kan je heel wat doen om je bloedsuikerspiegel tijdens je zwangerschap onder controle te houden. Diabeteslifestylecoach Charlotte Pots vertelt je hoe je dat aanpakt.

Een zwangerschap is een van de meest bijzondere periodes in je leven! En laten we eerlijk zijn… type 1 diabetes maakt het allemaal nog een tikkeltje uitdagender. Toen mijn man en ik dertien jaar geleden van een gezin droomden zat ik – net als jij- met zoveel vragen. Mijn eetpatroon en levensstijl zagen er toen nog helemaal anders uit dan vandaag. Elke dag opnieuw zorgde mijn type 1 diabetes voor schommelende bloedsuikerspiegels en flink wat kopzorgen. Als diabeteslifestylecoach en mama van Louis, Célestine (én mijn derde: het diabetesmonstertje 😃) weet ik vandaag dat het anders kan. Diabetes of niet, ook jij verdient een fijne zwangerschap. En geloof me, het is mogelijk. Deze 6 tips helpen je op weg.

zwangerschappen--diabete

Werk al voor je zwangerschap aan stabiele bloedsuikerspiegel

De beslissing om werk te maken van je kinderwens neem je met diabetes niet in 1-2-3. Niet enkel je partner, maar ook je arts moet ‘groen licht’ geven. Confronterend, maar zo belangrijk. Je bloedsuikerspiegel beïnvloedt immers je hele lichaam, ook je voortplantingssysteem. Bespreek je kinderwens dus altijd met je arts. Die kan samen met jou bekijken of jouw Hba1c-waarden – het percentage dat de gemiddelde bloedsuikerregeling van de laatste drie maanden weergeeft – voldoende onder controle zijn. Het is heel belangrijk dat je bloedsuikerspiegels al zes maanden voor je zwangerschap stabiel zijn.

zwangerschappen--diabetes

Stabiele bloedsuikers zijn niet altijd perfect

Te hoge bloedsuikers verhogen het risico op een vroeg miskraam en kunnen tijdens de zwangerschap voor problemen zorgen. Maar vooraleer je in paniek schiet: die risico’s waar we zo vaak over horen worden niet veroorzaakt door je diabetes, maar door te hoge bloedsuikerwaarden. Een belangrijk verschil! Normale bloedsuikers zijn mogelijk, ook als je diabetes hebt. Maak van diabetesmanagement een prioriteit en doe het zo goed mogelijk, elke dag opnieuw. Loopt het toch eens moeilijk? Laat je niet ontmoedigen. De ene dag lukt het nu eenmaal beter dan de andere. Geef niet op en ga er tegenaan, voor jezelf én je baby.

zwangerschap-diabetes

Leer je insulinebehoefte begrijpen

Je bloedsuikerspiegel wordt door 101 factoren beïnvloed: je stressniveau, beweging, voeding… en ook je hormoonwerking! Een zwangerschap is een hormonale rollercoaster. Niet verwonderlijk dus dat je waarden flink in de war kunnen geraken. Bij TD1 vrouwen met een milde werking van de bètacellen kan de pancreas zelfs tijdelijk weer meer insuline aanmaken. Ook de insulinegevoeligheid is het begin van de zwangerschap meestal hoger dan normaal, om na enkele maanden weer te stabiliseren. Meet je bloedwaarden regelmatig en monitor je insulinebehoefte. Zo leer je begrijpen wat je zwangere lijf nodig heeft.

zwangerschappen--diabete

Waarom je voeding als zwangere met diabetes nog belangrijker is

Wat jij in je mond stopt is een van de weinige factoren die jij voor 100% in handen hebt. Kant-en-klare maaltijden, bewerkte voeding, geraffineerde suikers… zijn nefast voor je diabetesmanagement. Met diabetes wéét je dat je lichaam moeilijk om kan met te veel suiker en koolhydraten. Zelfcontrole tijdens de zwangerschap is voor jou dus nog belangrijker. Maar… dat betekent niet dat je altijd de perfecte
keuzes moet maken. Ook met diabetes verdien je gerust af en toe een zoete verwennerij. (Tip: proef zeker eens van mijn lekkere cake en heerlijke punch en  2 diabetesproof verwenreceptjes!) Geniet bewust en kies verder zoveel mogelijk voor gezonde voeding. Door je koolhydraat-intake in de gaten te houden help je een extreme gewichtstoename voorkomen. Bij té veel zwangerschapskilo’s vergroot de kans op insulineresistentie, en dat wil je natuurlijk kost wat kost vermijden.

Herfstpunch

Wandel

Maak van wandelen je nieuwe beste vriend! Een korte wandeling van 15 à 30 minuten doet wonderen om de bloedsuikerpiek na de maaltijd weer om te buigen. Zelfs met een hoogzwangere buik is een dagelijks wandelingetje veilig en comfortabel. Actief blijven verhoogt, net als gezond eten, meteen ook je insulinegevoeligheid. Win win!

Bewegen

Verzorg jezelf

Diabetes is topsport en vraagt elke dag je volle aandacht. Die baby in je buik maakt het er niet altijd makkelijker op. Een magische formule die al je angsten, stress, twijfels en schuldgevoelens wegtovert, bestaat helaas niet. Durf stil te staan bij wat jij nodig hebt. Misschien wil je op het werk wat gas terugnemen? Heb je baat bij ontspanningsoefeningen? Heb je nood aan steun van vrienden of familie? Wat helpt is voor iedereen anders. Zet jezelf op de eerste plaats en durf hulp in te schakelen. En vergeet niet dat je écht je uiterste best doet. Daar mag je trots op zijn!

 It all starts with you…

In samenwerking met zoetstoffen.eu
zoetstoffen.eu

 

 

Boek online je gratis kennismakingsgesprek

Dagelijks krijg ik de vraag:
“Charlotte, hoe kan ik mijn HbA1c verlagen?”

In mijn e-book vertel ik je welke TOOLS helpen om jouw HbA1c onder controle te houden.

Klaar om jouw gezondheid een boost te geven?

 

Leave a reply