Bang voor hypo’s

Heel wat mensen met diabetes zijn bang voor hypo’s.
Het zijn vaak de gevolgen van die té lage bloedsuikerspiegel waarover we ons dan zorgen maken: bewustzijnsverlies, een aanval of in het allerergste geval zelfs de dood. Onlangs nog las ik een artikel over een jong meisje met type 1 diabetes dat stierf na hypoglykemie. Ik ben er dagenlang niet goed van geweest.  

In mijn eerste 22 jaar met diabetes kwamen hypo’s en hyper’s heel vaak voor. In die tijd at ik altijd maaltijden met veel koolhydraten. De bijhorende insulineshots moesten de boel vervolgens corrigeren. Het gevolg? Mijn bloedsuikerspiegel schoot alle richtingen uit, mijn moraal volgde. De glucoserollercoaster, dat herken je wel, niet?
Ik merk dat heel wat 
diabetespatiënten zich hierin herkennen en het hier vaak lastig mee hebben.  

Het kan ook anders 

Toch is er ook goed nieuws. Je hoeft je immers niet neer te leggen bij die onstabiele bloedsuikerspiegels (en gemoedstoestand).  Door mijn kijk op voeding bij te sturen:  (lees orthemoleculaire blog) en rekening te houden met de werking van mijn lichaam, is het me gelukt om uit die vervelende glucoserollercoaster te stappen.

Wanneer je graag het om het tij wil keren, is het belangrijk de werking van een hypo goed te begrijpen.  

Wat is de oorzaak van een hypo?  

Medisch gezien spreken we van hypoglycemie wanneer de glucosewaarden lager dan 70 mg / dL (3,9 mmol / l) komen. 

Hypo’s zijn meestal te wijten aan:

    •   veel actieve insuline in je lichaam, dit door overmatige insuline-injecties (DT1) of een te hoge dosis hypoglycemische orale medicatie (DT2)  
    •  het gebruik van alcohol/drugs, die de productie van glucose in de lever kunnen verstoren.  
    •  sommige medicijnen (zoals bètablokkers en SSRI’s) deze kunnen voorkomen dat het lichaam hypoglycemische symptomen opmerkt. Ook cafeïne kan dat effect hebben.  

Hoe werkt een hypo?  

Wanneer de bloedsuikerspiegel bij een persoon zonder diabetes daalt, zal de alvleesklier glucagon afscheiden en maken de bijnieren cortisol en epinefrine (ook gekend onder de naam adrenaline) aan. Deze hormonen geven een signaal aan de lever en verwittigen de lever om extra glucose te produceren, uit opgeslagen zetmeel en eiwitten.  

Bij insulineafhankelijke diabetespatiënten (T1DM of sommige T2DM) wordt glucagon slechts zéér miniem afgescheiden. De werking van de bijnieren kan wél normaal kan zijn, tenzij hypoglykemie vaak voorkomt. En daar wringt het schoentje, want voor vele diabeten zijn hypo’s schering en inslag.

Het gevolg?
De hormonenwerking geraakt verstoord en het lichaam zendt geen duidelijke tekenen meer uit wanneer de glucose laag wordt. (=hypoUNawareness) 

Hoe kan je een hypo herkennen?  

De symptomen van een hypo zijn onder te verdelen in bijnier- en neurologische symptomen:

  • Bijnier: honger, prikkelbaarheid, beven, angst, hartkloppingen, zweten, bleke teint, gevoelloze vingers, lippen en tong.
  • Neuroglycopenie (tekort aan suiker in de hersenen): wazig zicht, gevoel van zwakte, duizeligheid, hoofdpijn, vermoeidheid, abnormaal gedrag, slecht geheugen, onduidelijke spraak, onstabiele tred, verlies van bewustzijn, toevallen. 
  • Een milde of matige hypoglykemie kan de patiënt vaak zelf aanpakken. Bij neuroglycopenische symptomen gaat het altijd om een ernstige hypo en heeft de patiënt professionele hulp nodig! 

Tip: Test altijd je bloedsuiker wanneer je je slecht voelt.
Heb je een  hypoglykemie? Rijd en sport niet en bedien zeker geen zware machines tot je bloedsuikerspiegel terug onder controle is. En laat een kind met een hypo nooit alleen! 

Hoe een hypo aanpakken?  

Een glucosedoel van 90-100 mg / dl kan het gevaar doen wijken. Drie gouden tips.  

Geen extra suikers

Extra suikers om hypoglykemie te keren? Geen goed idee! Je bloed heeft GLUCOSE nodig, geen fructose, sucrose of langere koolhydraten.
Het kost je lichaam trouwens heel wat tijd en energie om op op dat hypomoment suikers om te zetten in
 glucose, en in die tussentijd kan de bloedsuikerspiegel nog meer verlagen. Hierdoor schreeuwen de hersenen om suiker en kan de onweerstaanbare drang ontstaan om enorme hoeveelheden voedsel en koolhydraten te eten. Een liter ijs, hele pakjes koeken, alles wat je in de buurt maar kan vinden moet eraan geloven, niet? Waarschijnlijk herken je dit ook wel?  

 

Glucose tabletten 

Daarom mijn voorkeur : “Dexto energy” geldt als gouden standaard bij hypoglykemie. 

Het klassieke advies om 1 boterham te eten met een blik cola bracht mijn glucosespiegel na 15-30 minuten té hoog, waardoor ik vaak opnieuw moest bijcorrigeren.
16 gram pure suiker haal je uit 4 dextrosetabletten. dit is voor mij écht teveel en brengt me té hoog na de inname anderhalfuur later.
Hoe los jij een hypo op?


Glucaggon Schot 

Deze remedie geldt enkel voor mensen die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Elke diabetespatiënt op insuline moet een glucagonkit in het bezit hebben. Zo’n kit vervalt na twaalf maanden en moet dus jaarlijks vernieuwd worden. Een glucogan-injectie toedienen is geen evidentie. Glucagon kan misselijkheid en braken veroorzaken. Leg de patiënt zeker na de shot op de zijkant, zodat hij/zij zeker geen braaksel inslikt. In een crisissituatie kan dit behoorlijk verontrustend zijn. Persoonlijk heb ik in de 26 jaar diabetes dit nog nooit gebruikt.
Hopelijk komt er binnenkort 
een alternatief op de markt dat dit soort situaties vergemakkellijkt.

Minder koolhydraten kan écht een wezenlijk verschil maken 

Niemand mét diabetes zou moeten worstelen met lage bloedsuikers die hun helemaal overstuur maken. Minder koolhydraten en bewustere keuzes hebben mij in ieder geval geholpen om veel minder pieken en dalen te hebben tijdens de dag en nacht. Dit is geldig zowel voor mensen met T1D én T2D!  

Een low carb-aanpak werkt niet bij Type 1’s, toch? Het loont enkel bij Type 2 en is niet bewezen, hoor ik wel vaker.


Zelf heb ik jarenlang geprobeerd heb om mijn bloedsuikers binnen range te houden. Een constante strijd die me heel veel frustratie bezorgd heeft.  

 Minder (snelwerkende, bloedsuikerpiekende) koolhydraten eten gaf me mijn leven terug, met veel minder insuline en hypo’s. En ik ben écht geen alleenstaand geval.  

Ondertussen heb ik tientallen klanten geholpen met stabiele bloedsuikers en is het een feit dat wie minder koolhydraten en voldoende proteïnen gebruikt, veel stabielere bloedsuikers heeft. Soms verdwijnen de hypoglycemische episodes zelfs bijna helemaal of zijn heel wat minder frequent en minder zwaar dan als je koolhydraatrijk maaltijden consumeert. 

Waarom deze redenering zo vaak genegeerd wordt, tart alle logica.  En dit bewijzen mijn bloedsuikers élke dag opnieuw na 26 jaar diabetes Type 1. Ik heb een HbA1c van 5,3% en heb 98% Time in Range (=TIR) met ondergrens 65mg/dl en bovengrens 130mg/dl) is het levende bewijs. 

Ik hoop jou te prikkelen en te inspireren dat als ik het kan : jij dat evengoed kan! Succes!

Liefs,

Charlotte

 It all starts with you…

Lees meer over groepscoaching “Slim eten voor diabeten”

Dagelijks krijg ik de vraag:
“Charlotte, hoe kan ik mijn HbA1c verlagen?”

In mijn e-book vertel ik je welke TOOLS helpen om jouw HbA1c onder controle te houden.

Klaar om jouw gezondheid een boost te geven?

 

Leave a reply