Hou een diabetes dagboek bij!

Misschien had je als tiener ook een dagboek? Zo eentje met een slot eraan, dat je diepste geheimen veilig verborgen hield? Wel, een dagboek bijhouden is weer helemaal terug en kreeg een hippe naam: journaling. Wist je dat het voor mensen met diabetes heel wat voordelen heeft?  

Mijn dagboek: als kind was het mijn meest kostbare bezit. Jarenlang luchtte ik elke dag mijn hart op papier. Soms heel kort, soms urenlang. Maar met het ouder worden belandde dat dagboek onder een dikke laag stof. Tot ik een tijd geleden een artikel las over de kracht van journaling en het opnieuw een kans gaf. Ik was meteen verkocht. Niets voor jou denk je? Probeer het eens. Het levert ons -als diabeten- heel wat voordelen op!  

Leer je emoties begrijpen

Stress over wat je best wel en niet in je mond stopt, somberheid omdat niemand de impact van diabetes lijkt te begrijpen, angst en schuldgevoelens omdat die bloedsuikerspiegel niet doet wat jij wil… Het leven met diabetes kan behoorlijk overweldigend zijn. En net daarom is journaling zo’n goed idee. Je gedachten en gevoelens op papier zetten helpt je om die innerlijke chaos beter te begrijpen. Het is wetenschappelijk bewezen dat een dagboek je inzicht geeft in je stressoren, angsten en strubbelingen. De eerste stap naar verandering!  

Een rustritueel

In onze druk-druk-druk maatschappij is er maar weinig ruimte om even stil te staan. Rustmomentjes zijn voor iedereen belangrijk, maar voor wie een chronische ziekte heeft, ongetwijfeld nog meer. Misschien denk je nu ‘Maar Charlotte, daar heb ik met mijn kleine kinderen, huishouden, drukke job… helemaal geen tijd voor!’. Wel, dan daag ik je NU uit om je smartphone even boven te halen en je dagelijkse schermtijd te bekijken. Schrikken he? Wel, investeer voortaan 10 minuutjes van die tijd aan je dagboek. Journaling werkt het best als je er een vast ritueel van maakt. Neem vooraleer je onder de wil kruipt je dagboek bij de hand en schrijf de dag van je af. Zo vertrek je met een leeg hoofd naar dromenland.  

Meten is weten

Je kan je dagboek gebruiken om je gevoelens van je af te schrijven, maar je kan ook een stapje verder gaan en het als een soort van logboek gebruiken waarin je je bloedwaarden opvolgt. Tijdens mijn coachings schrik ik er telkens van hoe weinig mensen hun waarden kennen. Zelf heb ik al jaren een Freestyle Libre meter. Via  www.libreview.be kan ik perfect mijn waarden opvolgen. Ik ben er intussen een echte krak in om patronen te herkennen. Merk ik bijvoorbeeld dat mijn bloedsuikerwaarden tegen de middag geregeld te hoog staan? Dan weet ik dat ik mijn basaal insulineniveau van mijn pomp wat moet bijsturen.  
Ik vind het belangrijk dat ook jij je bloedsuikerwaarden goed leert begrijpen zodat je actie kan ondernemen wanneer nodig. Maar daarvoor moet je eerst en vooral goed weten hoe jouw bloedsuikerspiegel zich gedraagt! Meten is weten!  

Benieuwd waarom Freelstyle Libre mijn beste beslissing was (ook al heb ik er héél lang over getwijfeld)? Je leest het in deze blog.  

Wil je graag met journaling aan de slag? Zo pak je het aan!  

Werken aan een gezondere levensstijl start bij het invoeren van enkele kleine, nieuwe gezonde gewoontes.Habbittracking of het opvolgen van dagelijkse gewoonten, in combinatie met Journaling zijn daar absoluut voorbeelden van die je mindset kunnen helpen te versterken.  

Reserveer elke dag 5 à 10 minuutjes 

Probeer van je schrijfmoment een vaste gewoonte te maken.  

Misschien vind je het fijn om ’s ochtends bij een kop koffie of thee even je hoofd leeg te maken? Anderen halen liever voor het slapengaan hun dagboek boven. Er bestaat geen goed of slecht moment. Doe wat goed voelt voor jou maar probeer vast te houden aan een vast moment. Zo maak je er een gewoonte van.  

Laat je gaan 

Leven volgens de verwachtingen van anderen? Ik ben er niet zo’n fan van J. Het spreekt voor zich dat je in je dagboek al helemaal geen rekening moet houden met de mening van anderen. Wees in je dagboek 100% eerlijk (ook al schrik je soms van de heftigheid van je emoties). Enkel zo leer je er iets uit. En maak je niet druk over je kattengeschrift of spellingfouten. Het hoeft écht niet zo perfect te zijn!  

Hou het gemakkelijk 

Zit je vaak achter de computer? Dan is een online dagboek misschien ideaal voor jou. Ben je helemaal weg van papier? Koop dan een mooi schriftje dat je met plezier bovenhaalt.  

Hou je het graag praktisch (zoals ik?). Werk dan met een compacte planner waarin je kort (maar krachtig) je hoofd leegmaakt én meteen ook enkele weekdoelen kan opstellen. Leg hem op je bureau, hang hem aan de koelkast… zodat hij niet aan je aandacht ontglipt.  

Tip:

Op zoek naar een praktische tool op maat van diabetes? Probeer mijn planner eens! Je kan hem gratis downloaden.

Diabetes planner
Je kan er je gevoelens in kwijt, je glucosewaarden in bijhouden, je doelen vastleggen. En dat allemaal op een handig A4-tje! Laat me zeker weten wat je ervan vindt!  

Liefs,

Charlotte

 It all starts with you…

Boek online je gratis kennismakingsgesprek

Dagelijks krijg ik de vraag:
“Charlotte, hoe kan ik mijn HbA1c verlagen?”

In mijn e-book vertel ik je welke TOOLS helpen om jouw HbA1c onder controle te houden.

Klaar om jouw gezondheid een boost te geven?

 

 

 

Leave a reply