Ben je verslaafd aan suiker?

Suiker is overal

De dag dat ik mijn type 1 diabetes diagnose kreeg, leek mijn hele leven plots rond suiker te draaien. Snoep, frisdranken, koeken…alles wat suiker bevatte, was ineens nog aantrekkelijker. Het viel me op hoe ook andere diabeten daar last van hadden. Ook vandaag merk ik het elke dag opnieuw in mijn praktijk.

Suikerverslaving is natuurlijk niet iets dat enkel bij diabetes opspeelt. Héél wat Westerlingen geven aan dat ze moeilijk zonder suiker kunnen. Niet verwonderlijk, suiker is overal. Niet alleen in snoepgoed, maar ook in charcuterie, broodbeleg, ontbijtgranen en …

Velen associëren suiker met een goed gevoel, terwijl de waarheid heel wat minder rooskleurig is. Het zoete goedje werkt overgewicht in de hand, en een teveel doet de kans op chronische ziekten en complicaties stijgen.

Herken je een van deze symptomen?

Dan is de kans groot dat je suikerverslaafd bent.

1. Je betrapt jezelf op eten wanneer je geen honger hebt.

Je zit s’avonds in de zetel wanneer je plots trek in chocolade krijgt. Zonder na te denken stuur je je partner naar de dichtstbijzijnde nachtwinkel voor een XL chocoladetablet terwijl je eigenlijk niet eens honger had.
Herkenbaar? Een typisch kenmerk van suikerverslaving.

2. Je voelt je moe na zware maaltijd.

Een gebrek aan energie na de maaltijd kan een gevolg van zijn van een overdosis eten. Vul je jezelf met voeding om niet meteen weer honger te krijgen? Of ligt er misschien een ander gevoel aan de basis? Overeten is niet onschuldig en vergroot de kans op suikerverslaving.

3. Je eet om negatieve gevoelens te verdringen.

Denk je bij verdriet meteen aan wat en hoeveel je kan eten? Een belangrijk teken aan de wand. Eten helpt geen enkel probleem de wereld uit. Stop met jezelf ( en je problemen) uit de weg te gaan en zoek een meer constructieve manier om met je emoties om te gaan.

4. Je weet dat je eetgewoonten niet goed voor je zijn, maar het lukt je niet om het roer om te gooien.

Je drang naar zoet is groot dat je de risico’s én kwaaltjes zonder nadenk aan de kant schuift. “Zoveel kwaad kan het niet, toch?” Na de eetbui volgt het gekende schuldgevoel en neem je jezelf voor om het de volgende keer écht anders aan te pakken. Keer op keer op keer.

5. Je hebt meerdere hypo’s per dag, die jou telkens doen grijpen naar de nodige koolhydraten en snelle suikers.

Deze hypo’s zorgen vaak voor té hoge bloedsuikers, corrigeer je met insuline die je dan weer meeneemt naar een hypo. Humeurschommelingen zijn het resultaat.

Het kan anders

Je kan jezelf wel degelijk verlossen uit de greep van suiker, ook al lijkt het oh zo moeilijk.

Hoe meer variatie je in je eetpatroon brengt, hoe meer gezondheidsvoordelen je uit je voeding haalt en hoe minder je suikerdrang opspeelt.

Door te kiezen voor voeding die beter bij jouw lichaam past, verlaagt je bloedsuikerspiegel, je medicatiedosis én het risico op complicaties.

Hoe je de juiste keuzes maakt?

Onthoud dat de natuur jouw meest gezonde voedingsleverancier is. Plaats groenten, wat fruit, noten, pitten en zaden, gevogelte, eieren en vis in de hoofdrol. Met eiwitten en gezonde vetten als jé belangrijkste energiebronnen, merk je al heel snel een positief effect op je bloedsuikerspiegel.

Iedere ommezwaai vraagt in het begin aanpassing en discipline.

Lukt het je niet alleen? Ik help je graag op weg.

Iedere maand plaats ik een nieuw recept op de website. Je vindt er vast iets naar jouw smaak. En wees gerust, je hoeft geen twee potjes te koken. Ook je gezin heeft baat bij een gezonder eetpatroon. Hier eet iedereen mee en ik kook nooit een ander potje voor mijn gezinleden.

Wedden dat zij zich in no time ook energieker voelen?

Dit recept is bij mijn kinderen altijd een schot in de roos:

Veel kookplezier!

Liefs,

Charlotte

 It all starts with you…

Boek online je gratis kennismakingsgesprek

Dagelijks krijg ik de vraag:
“Charlotte, hoe kan ik mijn HbA1c verlagen?”

In mijn e-book vertel ik je welke TOOLS helpen om jouw HbA1c onder controle te houden.

Klaar om jouw gezondheid een boost te geven?

 

1 Comment
  • Frency
    Posted March 8, 2020

    Ik heb type 2 en zoals ’t hier omschreven wordt is precies mijn verhaal. Het lukt megewoon echt niet. Ik lust geen eieren en mijn maag verdraagt geen komkommer yoghurt kwark en paprika.
    Bestaat er dan toch voor mij een oplossing?

Leave a reply