Hoe wandelen helpt bij diabetes

Dat beweging belangrijk is voor onze gezondheid weten we allemaal. En toch komen we met z’n allen te weinig van onze stoel. Elke dag naar de fitness hollen? Niet nodig. Trek je wandelschoenen aan, want wandelen heeft niets dan voordelen!

Nu we met z’n allen thuis zitten #COVID-19#diabetes#wandelen hebben we plots heel wat meer tijd om eens sneller die wandelschoenen aan te trekken. Dit geeft ons met dit prachtige weer onmiddellijk wat extra vitamine D en zuurstof in ons hoofd.

Voor diabeten is regelmatig bewegen nog belangrijker

Ik leg je uit waarom:

Verlaag je bloedsuikerspiegel

Wist je dat zelfs een korte wandeling voordelen biedt? Bij type 2 diabetes is tien minuten wandelen na elke maaltijd zelfs interessanter dan een dagelijkse wandeling van een half uur, stellen wetenschappers uit Nieuw-Zeeland. Een korte wandeling na het eten brengt de bloedsuikerspiegel gemiddeld met 12% naar omlaag. Na het avondmaal blijkt het effect het grootst, met een daling van 22%.

Tip: als je nuchter kan bewegen is dit zelfs nóg beter. Ook bij type 1 diabetes doet een kwartiertje wandelen voor en/of na de maaltijd wonderen voor je bloedsuikerspiegel, zo blijkt uit een publicatie in de Journal of the American College of Nutrition. Op wandeldagen lag de bloedsuikerpiek bij proefpersonen na het ontbijt 36 procent lager dan op de zitdagen. Hun bloedsuiker was ook heel wat minder lang (47%) te hoog. Een kleine moeite, een groot resultaat!

Hogere insulinegevoeligheid

Voor heel wat diabeten is het niet evident om hun HbA1c-streefwaarde en Time in Range (TIR) te halen. Ze monitoren hun bloedsuiker voortdurend om met insuline pieken te voorkomen of snel te corrigeren. Hoe minder uitschieters, hoe beter. Dat spreekt voor zich. Wist je dat bewegen ook helpt om glucose uit het bloed te halen? Daar zorgen je spieren voor, zonder dat ze er extra insuline voor nodig hebben. Beweging doet je gevoeligheid voor insuline toenemen, waardoor jij minder medicatie nodig hebt. Nog een reden om wat vaker te wandelen!

Hoofd leegmaken

Piekeren en tobben? Wandelen is de ideale anti-stressremedie! Tijdens het stappen stijgt de bloedtoevoer naar je hersenen, waardoor je hoofd even helemaal leeg voelt. Doen!

Beter dan antidepressiva

Een chronische ziekte als diabetes vergt behoorlijk wat van je. En dat laat zich voelen, want depressie komt twee keer vaker voor bij diabeten. Last van sombere gevoelens? Blijf er niet mee zitten. In plaats van zielig onder een dekentje te kruipen trek je beter je wandelschoenen aan. Want elke dag een uurtje stevig doorwandelen werkt even goed als antidepressiva, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Efficiënt én gezond!

Slaap als een roos

Slaapgebrek heeft een instant effect op je bloedsuikerspiegel. Een goede nachtrust is voor diabeten dan ook extra belangrijk, want zelfs een minder goede nacht kan je bloedsuikerspiegel uit balans halen. Ben je een slechte slaper? Volgens wetenschappers helpt wandelen je op weg naar een betere nachtrust. Alweer een reden om wat vaker de frisse lucht op te snuiven.

Het zal je wellicht niet verrassen, maar ik ben een grote wandelfan. In de natuur voel ik me vrij. Wandelen helpt me om mijn bloedsuikerspiegel stabiel te houden en maakt mijn hoofd leeg. Daarom coach ik ook zo graag in de frisse buitenlucht. Heeft wandelen ook zo’n effect op jou? Vertel het me!

Liefs,

Charlotte

WIN-WIN-WIN!

Op zoek naar leuke wandelinspiratie? Het boek ‘de 50 mooiste dorpen van Vlaanderen’ biedt een schat aan inspiratie voor wandelpret in eigen land. Dorpen zijn de gedroomde plekken voor een ‘slow-cation’: druk op de pauzeknop en geniet van een korte vakantie of heerlijk dagje uit.

Goed Nieuws!

Ik mag een exemplaar van dit boek wegschenken! Wat moet je doen? Simpel. Stuur me een mailtje waarin je me vertelt waarom jij dit boek graag in de wacht wil slepen!

 It all starts with you…

Boek online je gratis kennismakingsgesprek

Dagelijks krijg ik de vraag:
“Charlotte, hoe kan ik mijn HbA1c verlagen?”

In mijn e-book vertel ik je welke TOOLS helpen om jouw HbA1c onder controle te houden.

Klaar om jouw gezondheid een boost te geven?

 

1 Comment
  • Ellen Van den Bogerd
    Posted April 5, 2020

    Goeiemorgen Charlotte,
    Leuke blog! Zelf ondervind ik sinds 3 weken ook de positieve gevolgen van een dagelijkse wandeling of fietstochtje met de kids (en af en toe met mijn man erbij). Mijn suiker is normaal gezien al redelijk goed geregeld… maar de voorbije 3 weken nog beter. Is het de dagelijkse beweging, minder stress voor het werk, het thuiswerken,…? Ik heb al veel mooie plaatsen in de buurt ontdekt… met dit boek misschien nog meer in Vlaanderen!
    Geniet van UW zondag!
    Groetjes, Ellen

Leave a reply