Waarom een stabiele bloedsuiker tijdens Corona extra belangrijk is

#CORONA
#COVID-19

We voelen het allemaal. Corona heeft ons land flink in haar greep. En dat zorgt voor heel wat vragen, ook bij jou en mij. Want met diabetes behoren wij tot die veelbesproken risicogroep.

Gisteren las ik deze getuigenis van een man met diabetes die van Corona genas. Zijn verhaal stelde me enigszins gerust. Natuurlijk was het geen walk in the park.
Naast de hoestbuien en hoge koorts worstelde hij met eenzaamheid. Want twee weken zonder zijn kind? Dat was niet evident. Maar hij kwam er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf.

De toekomst ligt in onze handen

De meest vreselijke cijfers en prognoses doen nu de ronde. Volgens het worstcasescenario – als ons gezondheidssysteem het aantal zieken niet meer kan bolwerken – kan de helft van de bevolking ziek worden. Twee procent zou kunnen sterven. Dat betekent 1% van de wereldpopulatie, vergelijkbaar met de Spaanse griep van een eeuw geleden.

Gelukkig vertellen die cijfers niet wat er zal gebeuren, wel wat er kan gebeuren. De toekomst ligt grotendeels in onze handen. Ons gedrag is belangrijker dan ooit.

  • Omdat jouw én mijn gezondheid op de eerste plaats komen, kies ik ervoor om alle klantengesprekken online te doen. Dat werkt prima.
  • Ook de online groepscoachings gaan door zoals gepland. Mensen zoeken steun bij elkaar en hebben meer dan ooit verbinding nodig. Ik modereer en connecteer. Iedere sessie focust op 1 thema. Dit valt in de smaak.

Maak er het beste van

Een week geleden konden we ons niet voorstellen dat scholen, restaurants en niet-noodzakelijke winkels hun deuren zouden sluiten. Dat het dagelijks leven zo goed als stil zou vallen. Vandaag is het realiteit. Overdreven? Ik denk het niet. Drastische maatregelen zijn nodig om onszelf en de kwetsbare mensen rondom ons te beschermen. En eerlijk? Het zou veel erger kunnen zijn. Vorige generaties hebben zwaardere uitdagingen overwonnen, denk maar aan oorlogen en hongersnood. Dat wij nu even thuis werken, familie en vrienden missen en restaurantbezoekjes inruilen voor spelletjesavonden met het gezin valt al bij al dus best mee.

Maak er het beste van

Hoe kunnen we onze diabetes het best beschermen?

Dat ‘in je kot blijven’, een goede handhygiëne en in je arm niezen/hoesten cruciaal zijn, weten we allemaal. Maar het volstaat niet. Als diabeet is er meer nodig om je gezondheid op punt te houden.

Het beste advies? Zorg voor stabiele bloedsuikers! Verhoogde bloedsuikers zijn toxisch voor iedere cel in je lichaam, veroorzaken ontstekingsreacties en hebben een negatieve impact op je immuunsysteem.

Een stabiele, gezonde bloedsuiker beschermt je niet enkel beter tegen het virus, het bevordert ook het herstel als je toch besmet bent. Dat diabetespatiënten vaker met infecties geconfronteerd worden, ligt vooral aan hyperglycemische toestanden.
Dit filmpje legt het duidelijk uit.

Hoe je voor stabiele bloedsuikers zorgt? Zoals jullie weten geloof ik enorm in de kracht van gezonde en échte voeding. Ik eet al jarenlang koolhydraatbewust: mijn stokpaardje. In mijn gratis E-book vertel ik je graag hoe jij vandaag al werk maakt van een gezondere levensstijl, met een stabielere bloedsuiker.

Winkel slim

Gek dat de winkelrekken met pasta, afbakbroodjes en koeken quasi leeg zijn en de gezonde opties overblijven. Wat je in je lichaam stopt is belangrijker dan ooit! Ga je naar de supermarkt? Kies dan voor voeding die je gezondheid een plus biedt, waar je immuunsysteem een boost van krijgt.

Dit staat steevast op mijn winkellijstje:

  • Eieren: lang houdbaar en super veelzijdig.
  • Kaas: mozzarella, cheddar en roomkaas zijn handige smaakmakers in de keuken.
  • Groenten: erg veel verse bladgroenten gebruik je het best zo snel mogelijk, maar low-carb groenten zoals kool, selder, courgette, venkel, broccoli en bloemkool blijven veel langer vers. Lekker én gezond.
  • Vlees/vis
  • Boter
  • In blik of glas; zalm, tonijn, kip, krab, tomaten, tomatenpasta, olijven, geroosterde pepers…
  • Notenbloem: amandelbloem of kokosbloem. (ontdek hier het recept van mijn heerlijke keto-buns)
  • Noten: walnoten, macademia- en pecannoten, amandelen zijn lekker en low-carb vriendelijk.
  • Varia: olijfolie, ghee, zout en peper, gedroogde kruiden, ui en look.

ontbijt keto gezin

Samen sterker!

In deze gekke tijden kunnen we allemaal wat extra hulp en ondersteuning gebruiken.

Daarom ga ik van start met een extra online-groepstraject.

Ben jij tijdens de week thuis?
Wil je werk maken van lagere bloedsuikerspiegels? Met gegarandeerd een lagere HbA1c.

Tijdens zes online-sessies leer ik je hoe ook jij je immuunsysteem een extra boost kan geven. Aan de hand van praktische tips en kleine aanpassingen in je levensstijl help ik je op weg naar lagere bloedsuikers, die nu nóg belangrijker zijn.
En er is meer..
Ik deel ook mijn beweegtips voor thuis en gezonde recepten met jou én help je om in deze onzekere tijden sterk en positief te blijven.

Iets voor jou? Schrijf je in via deze link.

Zit je met vragen? Get in touch! Samen staan we sterk.

Tot gauw en… #StaySafe!

Liefs,

Charlotte

 It all starts with you…


Dagelijks krijg ik de vraag:
“Charlotte, hoe kan ik mijn HbA1c verlagen?”

In mijn e-book vertel ik je welke TOOLS helpen om jouw HbA1c onder controle te houden.

Klaar om jouw gezondheid een boost te geven?

 

Leave a reply