Stoppen met perfectionisme

Stoppen met perfectionisme: het enige goede voornemen waarin ik écht geloof!

2021 is (eindelijk!) in zicht en dat betekent traditiegetrouw tijd om die goede voornemens van onder het stof te halen. Meer me-time, drie keer per week gaan sporten, 10 kilo afvallen… De lat ligt hoog! En dat is meteen ook de reden waarom van die goede voornemens al na enkele weken niets meer overblijft. Wil je in 2021 écht vooruitgang boeken? Schuif dan je perfectionisme aan de kant. 

  2021

Perfectionisme en uitstelgedrag: op het eerste zicht lijken ze elkaars tegenpolen. Maar wist je dat uitstelgedrag net typisch is voor perfectionisten? De jem’-enfoutisten onder ons smijten zich gewoon. Ze beginnen zonder al te veel denkwerk aan hun goede voornemens. Klinkt het niet, dan botst het maar. Heel anders dan de perfectionisten onder ons. Zij willen alles tot in de puntjes voorbereid hebben. Zolang dat plan van aanpak niet voor 100% op punt staat, schuiven ze de startdatum verder voor zich uit… en komt er van die goede plannen niets in huis. Liever niet beginnen dan het risico lopen om te falen 

Het perfecte moment bestaat niet

Om aan verandering te werken moet ook de context goed zitten, zo vindt de perfectionist. ‘Te druk op het werk’ ‘We zitten volop in de verbouwingen’. ‘Ik zit te slecht in mijn vel’. Het zijn typische ‘redenen die de perfectionist doen besluiten om die goede voornemens nog even te laten wachten… en wachten… en wachten. Maar guess what, je zal altijd een reden kunnen verzinnen waarom nu niet hét ideale start moment is. Het leven is niet perfect, en zeker niet wanneer je een chronische ziekte als diabetes hebt. Maar je kan er wél voor kiezen om het beter te maken. Grijp je moment en beslis voor jezelf dat vandaag jouw perfecte imperfecte dag is om te starten met je goede voornemens.  

Tip: ‘Denk jij nu: maar Charlotte, ik heb gewoon te weinig karakter’.
Laat me je dan even vertellen dat verandering niets met discipline te maken.
Meer zelfs, je hebt er helemaal geen ijzeren hand voor nodig.
Waar het dan wel om draait? Commitment. Het cruciale verschil tussen beide lees je in deze blog

“Diabetes can’t be perfect. Make it better”

Wees je eigen beste vriendin

Van de ene dag op de andere alle ongezonde koolhydraten schrappen, je cola-light verslaving stopzetten, voor een marathon beginnen trainen? Jarenlange leefgewoonten resoluut overboord gooien en vervangen door jouw gezonde idealen is meestal niet zo’n goed plan. Nieuwe gewoontes kweken vraagt nu eenmaal tijd. Gun je hoofd én je lichaam tijd om te wennen aan je aanpak. Beeld je even in dat jouw beste vriendin aan de slag wil met een gezondere levensstijl. Wat zou jij doen om haar te motiveren? Zou je als een drilsergeant aan de zijlijn staan roepen of als een positieve supporter elke kleine overwinning bejubelen? Ik durf ervoor te wedden dat je voor die laatste aanpak kiest. Wel, wees dus niet zo streng voor jezelf en behandel jezelf zoals die beste vriendin.   

De kracht van babysteps

Perfectionisten leggen hun lat hoog. Je hoort me niet vertellen dat doelen stellen geen goed idee is! Maar enkel dat torenhoge einddoel voor ogen houden, maakt het moeilijk om door te zetten. Bij elke kleine tegenslag voel je je verder afdrijven van die oh-zo-belangrijke eindmeet. Daarom dat ik enorm in babysteps geloof. Hak je doel in kleine mini-doeltjes. Wil je gezonder eten? Start dan met één van je maaltijden en ga bijvoorbeeld op zoek naar hoe je s’avonds een lekker en gezond avondmaal op tafel tovert. Lukt dat goed? Dan ben je klaar om een (baby)stapje verder te gaan. Deze aanpak is niet alleen veel motiverender, maar ook veel leuker én succesvoller! Stel je eens voor dat je het elke dag 1% beter doet dan de vorige. Dat lijkt misschien niet veel, maar na 100 dagen ziet je leven er wél compleet anders uit  

Samen sterker

Samen kunnen we zoveel meer dan alleen. Wil je zelf weer aan het roer van je diabetes staan, maar lukt het je niet alleen? Heb je nood aan een luisterend oor, iemand die wéét wat het is en je motiveert en inspireert? I’m just one phone call away! Hulp zoeken is geen teken van zwakte. In tegendeel. Het is een teken van commitment, en je weet intussen hoe belangrijk dat is. 

Liefs,  

Charlotte

Enkele boekentips omtrent perfectionisme:

Brené Brown, De kracht van kwetsbaarheid

 De kracht van de kwetsbaarheidBrené Brown beschrijft in haar boek wat het betekent om je kwetsbaar op te stellen in een wereld die gericht is op perfectionisme en het nemen van risico s zonder dat succes gegarandeerd is. Of het nu om werk, relaties of opvoeding gaat: het is eng en moeilijk om je kwetsbaar op te stellen, maar het is nog veel moeilijker om het niet te doen en jezelf af te blijven vragen: wat als ik het wel had geprobeerd?We verwachten van onszelf en van anderen dat we elke dag de schijn ophouden om anderen te laten zien hoe goed we alles voor elkaar hebben. Kwetsbaarheid is een emotie waar bijna niemand zich prettig bij voelt. We associëren het met onzekerheid en risico s. Toch zegt Brené Brown dat juist kwetsbaarheid de basis is van alle mooie dingen in het leven als liefde, vertrouwen en vreugde.Ze moedigt de lezer in De kracht van kwetsbaarheid aan om perfectionisme te laten varen, kwetsbaarheid te omarmen en uitdagingen aan te gaan.

Marcel Hendrickx, Zeg me dat ik oké ben

Zeg me dat ik oké benHét referentiewerk over perfectionisme, nu in een geactualiseerde editie Hoe ontstaat perfectionisme? Welke zijn de verschijningsvormen en wat doet het met de gezondheid? Ervaringsdeskundige Marcel Hendrickx ondervond aan den lijve de verwoestende impact van de drang naar bevestiging. Op zijn zesenveertigste kreeg hij een hartinfarct, voor hem duidelijk een gevolg van zijn perfectionisme. Na een carrière in de bankwereld besloot hij zich om te scholen tot trainer en coach. Hij ontwikkelde de OCP-methodiek, die ondertussen door meer dan 130 perfectionismecoaches wordt toegepast in Vlaanderen en Nederland. Onderzoek naar de effectiviteit van deze methode door de KU Leuven wees uit dat de resultaten over de hele lijn positief zijn. In deze geactualiseerde uitgave van Zeg me dat ik oké ben gaat Marcel Hendrickx dieper in op de link tussen narcisme (bij een ouder) en perfectionisme (bij een kind).

Louise Hay, Je kunt je leven helen

Je kunt je leven helen‘Je kunt je leven helen’ van Louise Hay is het beste te omschrijven als hét basisboek voor een gelukkiger leven. Wereldwijd hebben al meer dan 50 miljoen mensen dit boek gelezen en de adviezen opgevolgd op weg naar een gezonder en gelukkiger leven. En niet voor niets: Louise Hay laat je op een eenvoudige en begrijpelijke manier kennismaken met de verbinding tussen lichaam en geest. Je negatieve gedachten en overtuigingen over jezelf zijn vaker dan je denkt de oorzaak van emotionele problemen en lichamelijke klachten. Als je leert om van jezelf te houden en jezelf en anderen te vergeven, zet je stappen om je leven ten goede te veranderen. Dat klinkt makkelijker dan het is, maar Louise Hay geeft heel veel handvatten en hulp in de vorm van inspirerende teksten, ervaringen en voorbeelden van anderen, meditaties en affirmaties. Aan het eind van het boek vind je een praktisch overzicht van klachten en de gedachtepatronen die daar mogelijk aan ten grondslag liggen.

 

 It all starts with you…

Boek online je gratis kennismakingsgesprek

Dagelijks krijg ik de vraag:
“Charlotte, hoe kan ik mijn HbA1c verlagen?”

In mijn e-book vertel ik je welke TOOLS helpen om jouw HbA1c onder controle te houden.

Klaar om jouw gezondheid een boost te geven?

 

Leave a reply