Diabetes type 1 en sport; een gouden duo

Sporten met diabetes type 1 kan een uitdaging lijken. Je wil natuurlijk niet dat je bloedsuikerspiegel tijdens het sporten drastisch naar beneden duikt of de hoogte inschiet. Maar eerlijk? Laat je angsten het sporten niet in de weg staan. Bewegen levert je net heel wat voordelen op. Benieuwd hoe je het goed aanpakt? Ik leg het je uit! 

Maakt je diabetes je bang om te sporten? Zonde toch, want bewegen is goud waard voor diabeten. Wie regelmatig sport, wordt beloond met bloedsuikerspiegels die makkelijker te beheersen zijn. Spieren voeden zich immers met glucose en helpen zo voorkomen dat je bloedsuikerspiegel tot een gevaarlijk niveau stijgt. Vroeger werd aanbevolen om voor het sporten je insuline-intake te verlagen of om extra koolhydraten op je bord te scheppen. Intussen weten we dat er betere manieren zijn om op een gezonde manier te sporten. Mijn tips op een rijtje.

Het hoeft geen topsport te zijn

Je hoeft heus geen marathonloper te zijn om de voordelen van sporten mee te pikken. Wie me een beetje kent weet dat ik een grote wandelliefhebber ben. Wandelen behoort net als fietsen en zwemmen tot de zogenaamde aërobe sporten. Je beweegt aan een lage intensiteit en je hartslag stijgt lichtjes, zonder dat je naar adem hoeft te happen.

De impact op je bloedsuiker blijft doorgaans beperkt.

Streef naar regelmaat

Ik probeer elke dag 10.000 stappen te zetten. Toegegeven, dat lukt me niet altijd, maar het motiveert me in ieder geval wel om mijn best te doen. Wist je dat het beter is om elke dag een halfuur te bewegen dan je één keer per week grondig in het zweet te werken? Regelmatig bewegen komt ook je bloedsuikerwaarden ten goede. Bewegen verhoogt namelijk je insulinegevoeligheid. Je hebt minder insuline nodig om door de dag te komen (op voorwaarde dat je jezelf niet volpropt met koolhydraatbommen natuurlijk J). En dat is niet het enige voordeel dat bewegen je oplevert. Beweging boost je zelfvertrouwen en vergroot de zuurstoftoevoer naar je hersenen. Je bloedcirculatie verbetert wat goed nieuws is voor je hart en vaten. Je kleren zitten beter… En vooral: sporten stimuleert de aanmaak van endorfines in je lijf, waardoor je beter bestand bent tegen de emotionele stress waar je met diabetes quasi dagelijks mee geconfronteerd wordt. Niets dan voordelen dus!

Krachtoefeningen 

Hou je van CrossFit, HIIT training of andere krachtsporten? Work-outs met een korte duurtijd en hoge intensiteit noemen we anaërobe sporten. Het effect op je bloedsuikerspiegel is doorgaans groter dan bij aërobe sporten, maar alles hangt af van de manier waarop je de oefeningen uitvoert. Las je tussen de verschillende reeksen een minutenlange pauze in? Dan versnelt en vertraagt je hartslag continu, waardoor je lever extra glucose aanmaakt om je van energie te blijven voorzien. Heeft je lichaam niet genoeg insuline om die glucose te verwerken, dan zal je bloedsuikerspiegel stijgen. Wie tussen de verschillende oefeningen een korte pauze inlast, heeft een continu verhoogde hartslag. De kans is dan groter dat je bloedsuikerspiegel eerst zal dalen om later weer te stijgen. Laat je niet afschrikken door die schommelingen in je bloedsuikerwaarden, maar pak het verstandig aan. Bouw je krachtoefeningen geleidelijk aan op zodat je lichaam de tijd heeft om eraan te wennen. Op termijn dragen ook aërobe sporten sowieso bij aan stabielere bloedsuikerspiegels.

Ken je lichaam 

Het ene lichaam is het andere niet. En ook de context speelt een rol. Hoeveel snelwerkend insuline circuleert er in je lichaam? Wat heb je gegeten? Heb je koffie gedronken? Al die factoren bepalen mee hoe je lijf reageert op je sportsessie. Leer je lichaam kennen en word je eigen sportexpert. Meten is weten! Hou je waarden bij, schrijf op hoe je je voelt na het sporten… Check ook twee uur na het sporten hoe het met je bloedsuikerspiegel gesteld is. Zo kan je patronen ontdekken die je op weg helpen naar jouw ideale beweegpatroon.

Wees voorbereid 

Liever voorkomen dan genezen! Voorzie voldoende druivensuiker of glucosetabletten om een onverwachte hypo tijdens het sporten op te vangen. Sport je samen met anderen? Vertel je sportbuddy’s over je diabetes zodat ze weten wat je doen mocht je een hypo krijgen.  

Hou het leuk 

Sporten hou je enkel vol als je er ook echt plezier aan beleeft. Kies voor een sport die je oprecht graag doet en leg je lat niet te hoog. Je hoeft écht geen gym junkie worden. Samen met anderen sporten kan stimulerend zijn en is ideaal om bij te praten met je besties. Je hoofd leefmaken lukt dan weer beter in je eenje. Luister naar wat jij nodig hebt!  

Vragen, twijfels, opmerking? Shoot! Ik help je heel graag op weg!  

Liefs,  

Charlotte

Benieuwd naar wat mijn klanten vinden? Neem een kijkje bij succesverhalen op mijn website.

 It all starts with you…

Boek online je gratis kennismakingsgesprek

Dagelijks krijg ik de vraag:
“Charlotte, hoe kan ik mijn HbA1c verlagen?”

In mijn e-book vertel ik je welke TOOLS helpen om jouw HbA1c onder controle te houden.

Klaar om jouw gezondheid een boost te geven?

 

Leave a reply