Geen burn-out of depressie maar diabetes destress

Uit onderzoek blijkt dat T1D’s bijna 50% meer kans hebben op depressie dan niet-diabetici.
Een aantal jaar geleden voelde ik me niet goed in mijn vel. Ik schaamde me voor mijn diabetes. Door zelf de teugels in handen te nemen en een coach onder de arm te nemen ben ik erin geslaagd om die negatieve gedachten om te zetten.  Mijn burn-out en onstabiele bloedsuikers waren slechts symptomen.

De echte oorzaak van alle ellende was mijn ‘diabetes’.

Ik moest door die pijn gaan. Het was een proces waarbij ik met kleine babysteps steeds meer zelfvertrouwen kreeg. De donkere gedachtenstroom in mijn hoofd maakte langzaam plaats voor een positieve kijk.  Vroeger liep ik nooit met mijn insulinepomp bloot. Mijn FSL was goed verstopt. Nu is dat geen issue meer. Ik schaam me niet meer. Iedereen mag het zien, het hoort bij me.  Volgens een recente Britse studie bestaat er een onderscheid tussen emotionele stress bij een chronische ziekte en werkelijke psychische stoornissen. Mijn ‘burn-out’ was dus niet zomaar een ‘burn-out’.  Emotionele stress bij diabetes wordt ‘diabetes destress’ (DD) genoemd. Wie met diabetes leeft, begrijpt precies hoe dat eruitziet. Je bent elke dag van het jaar met je ziekte bezig, en dat lukt de ene keer al makkelijker dan de andere. Soms kan een auto-immuunziekte zo overweldigend zijn dat er geen uitweg lijkt. Je mentale stress wordt steeds groter en tast je mindset aan: dé oorzaak van alle lijden voor mensen met type 1diabetes. Het is ontzettend belangrijk om de cyclus van negativiteit te doorbreken

Hoe kan je voor meer rust zorgen?

Wanneer het zenuwstelsel in balans is, word je minder door emoties gedreven. Je gedrag verbetert en je kan meer genieten. Als je emoties beter in balans zijn, lukt het makkelijker om met de constante bloedsuikerschommelingen en zeurende alarmen van je CGM om te gaan zonder compleet in stressmodus te schieten.  Bewuster op je ademhaling letten helpt om het autonome zenuwstelsel te reguleren.

SOS hypo

Bij een hypo gaat je lichaam in overlevingsmodus. Op zo’n moment hebben we alle redenen om een hele zak snoep, een doos koekjes, een te grote fles cola of een handvol glucosetabletten in onze mond te stoppen. Met het gekende resultaat … Toen ik jonger was en (nog) geen discipline had, at ik alles op wat ik maar kon. Vanuit een soort van ‘overlevingsinstinct’ kon ik mezelf niet beperken tot één koek en wachten tot ik me beter voelde. Het was sterke dan mezelf. Het gevolg was dat ik mezelf enkele uren later prikte met waarden boven de 400 ml/dl.  Met oefening en verfijning kan ik mijn hypo’ s nu perfect behandelen en die ongemakkelijke 15 minuten ondergaan zonder overdreven te reageren.

Durf of kan je het niet alleen?

Tijdens een gratis kennismakingsgesprek vertel ik je graag hoe ik jou daarbij kan helpen.

Boek online je gratis kennismakingsgesprek
Leave a reply

Dagelijks krijg ik de vraag: “Charlotte, hoe kan ik mijn HbA1c verlagen?”

In mijn e-book vertel ik je welke TOOLS helpen om jouw HbA1c onder controle te houden.
Klaar om jouw gezondheid een boost te geven?

Ontvang mijn e-book gratis in je mailbox!